Estils de gestió per a liderar equips

Mantenir un equip motivat no sempre és fàcil. De fet, segons un estudi de Recursos Humanos Hays, el 54% dels empleats se senten desmotivats al seu lloc de treball actual a Espanya.

Per aquest motiu, mantenir als empleats compromesos i motivats sol ser un dels reptes claus per als equips de gestió de qualsevol empresa. Sobretot tenint en compte que, quan la motivació és present, els nivells de productivitat també augmenten de manera considerable.

No obstant això, abans d’entrar en matèria i descriure diferents estils de gestió, cal fer un aclariment: mantenir a tots els treballadors 100% motivats i compromesos és una tasca, si bé no possible, molt complicada.

Cal tenir en compte que no tota la responsabilitat està en mans de la direcció, ja que entren en joc les personalitats, els estils de treball i els objectius de cada un dels membres de la plantilla.

Tot i això, conèixer diferents estils de gestió pot ajudar a sospesar si la manera en la qual s’està gestionant un equip és la més adequada i quines alternatives existeixen.

Estil de gestió democràtic i autocràtic

L’estil de gestió democràtic es basa en la retroalimentació i la participació dels treballadors.

Tot i que, normalment, les decisions finals estan en mans dels directius, s’adopta un enfocament altament col·laboratiu en el que l’equip sent que la seva opinió és desitjada i respectada. Inclús, en algunes ocasions, es pot arribar a determinar una forma consensual per a la presa de decisions.

Avantatges: la moral dels treballadors tendeix a ser més alta en un estil de gestió democràtic. L’equip se sent valorat i té la percepció que juga un paper determinant en el futur de l’empresa, el que augmenta el seu compromís.

Inconvenients: el procés de presa de decisions és més lent. També pot resultar complicat avaluar de manera justa la pertinència de les aportacions de l’equip en cada moment.

De manera oposada, trobem l’estil de gestió autocràtic.

El lideratge serà, doncs, de dalt a baix i els gerents esperaran que els treballadors segueixin les seves instruccions al peu de la lletra.

L’èxit d’aquest model té molt a veure amb la personalitat de la gerència. Alguns directius tenen un estil de gestió molt impositiu, mentre que altres aconsegueixen els mateixos resultats d’una manera més suau.

Avantatges: el procés de presa de decisions és àgil i aporta molta claredat. Per això, en entorns amb molts canvis i rotació de personal, pot configurar-se com l’estil de gestió més adequat, actuant com a element estabilitzador.

Inconvenients: És un estil de gestió normalment poc apreciat pels treballadors. Alguns membres de l’equip poden frustrar-se i desvincular-se fàcilment, el que promourà una rotació més elevada i una moral baixa.

Estil de gestió transformacional i coaching

Es tracta de dos estils de gestió similars en la seva preocupació pel creixement i la millora dels treballadors a dins de l’empresa. Tot i això, existeixen diferencies que val la pena veure.

Els gerents transformacionals impulsen els treballadors a créixer amb la finalitat de mantenir l’empresa a l’avantguarda.

En un model transformacional, els directius solen estar atents als canvis i novetats del sector i mercat i busquen adoptar els canvis pertinents a través del creixement del seu equip. Volen que els seus treballadors aconsegueixin grans avenços, en lloc de mantenir-se a la seva zona de confort.

Avantatges: si s’adopta amb mesura, s’obtindrà un equip motivat i compromès. Els treballadors vindran emocionats a la feina, expectants de veure quines novetats i reptes presenta el dia a dia.

Inconvenients: existeix el risc de pressionar i forçar massa a l’equip, que podria acabar cremant-se i desmotivant-se.

D’altra banda, un estil de gestió coaching també busca el creixement de l’equip, però anteposa les prioritats dels treballadors a les de l’empresa, amb una visió a llarg terme que busca el desenvolupament professional com a objectiu.

Avantatges: els treballadors se sentiran valorats i connectats amb el seu entorn laboral.

Inconvenients: aquest model pot portar a fer que l’equip trobi fàcilment la manera de jugar amb l’empresa segons els seus desitjos i necessitats. D’altra banda, existeix el risc que es creï certa divisió a l’equip. Tampoc facilita l’agilitat dels projectes a curt termini.

Estil de gestió visionari

Els gerents visionaris comuniquen una visió empresarial d’alt nivell al seu equip. Si es comunica de forma adequada, els treballadors captaran aquesta visió i podran desenvolupar-la de manera autònoma sense que sigui necessari obligar-los a treballar-la d’una manera concreta.

Avantatges: es diposita, doncs, molta confiança en l’equip, pel que els treballadors que valorin l’autonomia i la llibertat creativa estaran encantats.

Inconvenients: d’altra banda, els treballadors que necessitin instruccions més específiques experimentaran dificultats. Si es desitja un grau de control elevat, no és l’estil de gestió més adequat.

Estil de gestió sense intervenció

Tal com indica el seu nom, aquest estil de gestió consisteix a fer un pas enrere per a cedir als treballadors més llibertat, control i responsabilitat.

Mitjançant aquest mètode, el paper de la direcció consisteix en delegar i assignar tasques que l’equip haurà de dur a terme.

Existeix cert paral·lelisme amb l’estil de gestió amb enfocament visionari, ja que el que es comunica són, sobretot, les expectatives i objectius, mentre que s’espera que siguin els treballadors qui decideixen com complir-los.

Avantatges: es tracta d’un estil de gestió que funciona amb una força de treball consolidada en la que no existeix molta rotació de treballadors i es pot tenir cega confiança en l’equip. Una alta confiança sol ser sinònim d’alts nivells de motivació i retenció d’equips, a més d’afavorir la innovació.

Inconvenients: aquest estil no funcionarà si els treballadors no estan compromesos, tenen una mala actitud o requereixen instruccions per a funcionar. Si existeixen divisions internes o l’equip interpreta que la gerència està sent mandrosa, pot donar peu al descontrol.

 

En conclusió, gestionar equips és de les tasques més complicades que existeixen. Sovint, complaure a tothom o gestionar de manera impecable serà impossible o molt complicat.

Però conèixer els estils de gestió, tenir la possibilitat de provar diverses estratègies i conèixer els seus punts forts i febles aporta capacitat d’adaptació i la possibilitat de marcar la diferència per als teus treballadors.

D’altra banda, no cal que travessis el camí ple de reptes que és el lideratge sol/a: a Infocentre, disposem d’una experiència de més de vint anys acompanyant a empreses i persones a obtenir el seu màxim potencial. A través de formacions fetes a mida de les teves necessitats, podem ajudar-te a trobar l’estil de gestió més adient per al teu equip i a aplicar-lo a través d’una estratègia d’accions ben definides. Contacta amb nosaltres sense cap compromís i aconsegueix l’ajuda que mereixes!

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per mostrar-te publicitat relacionada amb les teves preferències segons la teva navegació. Si continues navegant considerem que acceptes l'us de cookies. Més informació